Докато преминавате през двора на Палацо Спада от лявата страна на главния вход, можете да видите прочутата перспективна галерия на Боромини, която е отвъд малката градина с горчиви портокали.
Създадена между 1652 и 1653 г., перспективната галерията е великолепна илюзия перспективна игра, отличителна черта на бароковото изкуство. Галерията с дължина 8,82 метра всъщност създава стряскаща перспектива, заблуждаваща зрителя, чийто поглед отива далеч по-дълбоко от реалната му дължина. Ефектът се получава от редица фактори: издигащият се под, сближаващите се стени и спускащият се таван, докато страничните колони постепенно стават по-малки към края.
Самият кардинал Бернардино Спада, собственик на имота, в чийто двор се намира колонадата, допълва със стихове създаване на илюзията. Кардиналът прилага един от най-гениалните трикове на бароковото изкуство, като може би му приписва моралното значение на измамата на сетивата и илюзията за земното величие.
Още преди принц Клементе Спада през 1861 г. да постави статуетката на римския воин на задната стена, сега заменена с отливка, усещането за перспектива е допълнително подчертано от изрисувания с фалшива растителност фон.
Освен с перспективната галерия Палацо Спада е интересен и със своите стаи, изпълнени с картини и скулптура от частната колекция на кардинала.
Триумфът на името на Исус (1679) скица
Кардинал Фабрицио Спада прави възможно тази много специална картина да влезе в колекцията: може би тя е подарък от самите отци йезуити, с които кардиналът има солидни отношения.
Бернини, Бюст на Лаокоон, стая 2 на музея
Това е лицето на троянския жрец Лаокоон, взето от една от най-известните мраморни скулптури на цялата древност. Откриването на оригиналната група, която сега се съхранява във Ватикана, предизвиква изключителен ентусиазъм през 1506 г., който не изчезва и до днес. В ранните си години Бернини черпи вдъхновение от този прототип, така чудотворно излязъл отново от земята.
Разположена в сегашната втора стая на музея, творбата се намира в среда, свързана със самия Джан Лоренцо Бернини.
Художникът всъщност проектира стаята между 1636 и 1637 г. за кардинал Бернардино Спада, с функцията на „малка стая“ , място, украсено навремето с дървена ламперия, а не с многобройните шедьоври на живописта, на които се възхищаваме днес.
Galleria Spada
Piazza Capo di Ferro, 13, 00186 Roma RM, Italy
Работно Време:
Понеделник, сряда, четвъртък, петък, събота, неделя – 8:30 – 19:30
Вторник – почивен ден
Цена: 5 евро
https://www.gebart.it/musei/